۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۵۹۴۶۲۵

یادداشت | مدعیان حقوق بشر در چالش "حمایت از مرضیه هاشمی"

یادداشت | مدعیان حقوق بشر در چالش
مدعیان حقوق بشر سال‌هاست که نشان داده‌اند فقط لفاظی می‌کنند و شعار حمایت از "حقوق بشر" صرفا لقلقه ربان است و عملا تعهدی به آن ندارند.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار، مستندساز و مجری متعهد «پرس تی وی» دراین روز‌های اخیر از حوادثی هست که سنگ محکی جدی برای مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان است که تا چه انداره به شعاری که می‌دهند پایبند هستند. البته سال‌هاست که نشان داده‌اند فقط لاف می‌زنند و این شعار صرفا لقلقه زبان است و عملا تعهدی به آن ندارند.

نکته جالب و در عین حال عجیب در مورد خانم هاشمی این‌جاست که آمریکا اعلام می‌کند که وی را صرفا به عنوان شاهد گرفته و اتهامی متوجه او نیست. واقعا از عجایب است که شخصی را به عنوان شاهد دستگیر کنند و اعتراف کنند که متهم نیست، ولی با او طوری رفتار کنند که گویا مجرمی خطرناک را دستگیر کرده‌اند. در کجای دنیا سابقه دارد که فردی را به عنوان شاهد بگیرند و به او غل و زنجیر بزنند و او را شکنجه روحی کنند.

این مدعیان حقوق بشر با علم به اینکه او مسلمان است او را وادار به کشف حجاب کرده‌اند و ساندویچ گوشت خوک برای او آورده‌اند! آیا این شکنجه روحی نیست؟

یادداشت/ مرضیه هاشمی؛ سنگ محکی برای مدعیان حقوق بشر
 
بازتاب تأمل برانگیز

معمولا بازتاب‌ها و اعتراضاتی که به این دستگیری در جا‌های مختلف دنیا شده از سوی مسلمان‌ها بوده است و کم و بیش محافل رسانه‌ای غیر مسلمان هم اعتراض کرده‌اند، ولی بیشتر اعتراضات ازسوی مسلمان‌ها بوده است.

حالا اگر این ماجرا را با "خاشقچی" مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که چرا قضیه خاشقچی مدت‌ها در صدر خبر‌های دنیا بود. ممکن است کسی بگوید قضیه خاشقچی با مرضیه هاشمی تفاوت اساسی دارد؛ او را به فجیع‌ترین وضع کشته‌اند، ولی مرضیه هاشمی زنده است و فقط دستگیر شده است.

درست است؛ این تفاوت مشهود است و از جهاتی نمی‌توان این دو را با هم مقایسه کرد؛، ولی اگر قضیه بر عکس بود و بلایی که بر سر خاشقچی آمد خدای ناکرده بر سر شخصی مثل خانم هاشمی می‌آمد؛ از طرفی خاشقچی مثلا توسط ایران یا سوریه - به گونه‌ای که آمریکا که الان در مورد هاشمی اعمال کرده- دستگیر می‌شد، آیا واکنش محافل غربی همینی بود که الان هست؟ قطعا اینگونه نبود و این قضیه را چنان در بوق و کرنا می‌کردند که مانند خبر خاشقچی مدت‌ها در صدر خبر‌ها بود و به تحلیل‌های گوناگون می‌پرداختند.

حالا چرا اینگونه است؟ چون مرضیه هاشمی یک مسلمان متعهد است که در عرصه رسانه نقش یک مبارز تمام عیار را با جریان استکبار بازی می‌کند و طرفدار جبهه مقاومت است و مسیری را که طی می‌کند بر خلاف جریان غرب است؛ ولی خاشقجی یک شخصیت ضد شیعه، غرب گرا، طرفدار تجزیه سوریه و... بود. طبیعی است که رفتار دوگانه‌ای را از رسانه‌ها و سران غربی شاهد باشیم.

نمونه‌ای دیگر از دوگانگی محافل غربی
 
مؤید این موضوع دستگیری نازنین زاغری توسط جمهوری اسلامی ایران است؛ خبرنگاری که اسناد مستدلی برای فعالیت جاسوسی و براندازانه او بر ضد ایران وجود دارد. بار‌ها در رسانه‌های غربی مطالب زیادی در مورد او گفته شده و مظلوم نمایی هم کرده‌اند و جاسوس بودن او را منکر شده‌اند. از آن مهم‌تر واکنش‌های متعدد وزارت خارجه انگلیس در این باره است که خواستار آزادی زاغری شده است. این در حالی است که معلوم نیست رفتاری که با مرضیه هاشمی شده با زاغری شده باشد؛ در حالی که زاغری مجرم است، ولی مرضیه هاشمی مجرم نیست.

این‌ها نمونه‌ای از دوگانگی رسانه‌ها و سران استکبار است که فقط ادعای حقوق بشر را به یدک می‌کشند؛ نسبت به جنایات غزه، یمن، کشتار شیعیان نیجریه، مسلمانان میانمار و... سکوت می‌کنند؛ ولی اگر مثلا یک مجرم و جانی در ایران محاکمه شود تحلیل‌ها و میزگرد‌هایی درست می‌کنند تا اعلام کنند حقوق بشر در ایران نقض شده است! /۹۹۹/ی704/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات